* Home * Therapie * Therapeut * Contact * Inspiratie * Cliëntervaringen

* Individuele therapie * Familieopstelling * Trainingen



Voorbij je angst, naar je droom!

Loop je ook wel eens tegen de muur van je eigen angst aan? Angst is heel nuttig en kan je in veel situaties beschermen, maar ik denk dat velen het met mij eens zullen zijn dat het soms ook gewoon een rotgevoel is dat je ervan weerhoudt je dromen waar te maken. Wil je iets heel graag, maar weerhoudt angst je ervan om het echt te gaan doen? In dit artikel beschrijf ik een manier om voorbij je angst te komen, waardoor je je hart kunt gaan volgen.

5-stappen-plan

De volgende vijf stappen geven je een structuur om te volgen als je in je angst verzandt raakt:

1. Motivatie vinden
2. Oorzaak angst onderzoeken
3. Verwerking emoties
4. Moed verzamelen
5. Stap zetten

1. Motivatie

Wanneer je voorbij je eigen angst wilt gaan is MOTIVATIE het belangrijkste dat je nodig hebt. Daarom ga je als eerste onderzoeken wat je drijfveer is. Want als je onvoldoende motivatie hebt, waarom zou je jezelf er dan mee kwellen je angst in de ogen te kijken? Leuk is anders, nietwaar?

De volgende drie vragen kunnen je helpen je diepere motivatie te vinden:

1. Wat is je uitdaging?
2. Wat gebeurt er als je het niet doet?
3. En wat is het gevolg daarvan? (Deze vraag herhaal je tot je bij de kern komt.)

Ik vind het zelf bijvoorbeeld heel spannend om met mijn bedrijf de wereld in te gaan, maar als ik het niet doe dan weet niemand dat ze voor een diepgaande ontwikkeling en therapie bij mij moeten zijn. Het gevolg daarvan is dat ik geen sessies kan geven, terwijl ik dat het allerleukste vind wat er is. Mijn motivatie is dus heel groot en daarom ben ik steeds bereid om deze angst te trotseren.

2. Oorzaak angst

De oorzaak van je angst is niet altijd even zichtbaar voor jezelf. Onder mijn angst om met mijn bedrijf de wereld in te gaan, ligt de angst dat mijn kop wordt afgehakt als ik boven het maaiveld uitsteek. Ik heb als kind geleerd dat ik bescheiden moest zijn om bij ‘de groep’ te mogen horen. Als ondernemer is dit echter niet meer zo’n handige strategie.

Als je de oorzaak van je angst niet zo helder hebt, hoe kom je er dan achter wat het is? Om dit inzicht te krijgen zijn er duizenden manieren. Ik noem er hier drie die mij vaak helpen:

1. Als je voldoende innerlijke rust hebt, dan helpt het om gewoon alleen maar stil te zitten en met je aandacht bij dit gevoel te zijn, dan komen de beelden vanzelf.
2. Het kan ook helpen om er in de wilde weg over te schrijven en dan ineens word je geraakt door wat je zelf schrijft.
3. Je kunt het bespreken met anderen bijvoorbeeld met je vrienden of een therapeut. Een ander kan je de juiste vragen stellen en ziet je schaduwkanten vaak beter dan jijzelf. Al deze methoden hebben gemeen dat ze je met meer afstand naar jezelf en je gevoel laten kijken, waardoor inzicht mogelijk wordt.

3. Verwerken emoties

Zodra je werkelijk inzicht krijgt in de oorzaak van je angst, kunnen er emoties meekomen. Vaak komt eerst woede op. Woede kan je helpen je kracht te voelen. Verdriet komt op zodra je de pijn voelt die hoort bij de negatieve ervaring uit je verleden.

Ik kan bijvoorbeeld boos zijn omdat anderen me ervan hebben weerhouden mijzelf helemaal te laten zien, dit gevoel geeft me de kracht om tegen mezelf te zeggen: ‘Dit ga ik anders doen, ik ga mezelf nu wél laten zien’. Blijf ik echter in die woede hangen en de schuld bij de ander neerleggen, dan kom ik niet verder. Ga ik een stapje dieper dan voel ik pijn in mijn hart over het feit dat ik een stukje van mezelf heb ingeleverd om erbij te kunnen horen. Ik ga zien en voelen dat dit stuk van mij er nu wel mag zijn en laat het trieste gevoel hierover toe.

Sta jezelf toe alles helemaal te voelen. Hou er rekening mee dat emotionele pijn tegelijk fysieke pijn is. Zonder je tekort te willen doen, wil ik je zeggen: Het is maar pijn, je hoeft het alleen maar te voelen en liefdevol voor jezelf te zijn. Wanneer je hier doorheen bent gegaan, dan is de lading van je angst verminderd en kom je vaak tot een besef dat de wereld nu anders is dan je vanuit je vroegere ervaring hebt geleerd. Je kunt dan verder met de volgende stap.

4. Moed verzamelen

Je gaat moed verzamelen. Moed kun je verzamelen door die dingen te doen die je helpen om je stap te zetten. Je kunt dit doen door je goed voor te bereiden, de stapjes zo klein/groot te maken als dat ze voor jou te doen zijn en voldoende steun te creëren.

Kijk eens naar de eerste stap op weg naar jouw doel. Als de stap te groot lijkt, onderzoek dan hoe je deze stap op kunt delen in meerdere kleine stappen. Zorg dan dat je alle praktische zaken in orde hebt gemaakt om die stap te kunnen zetten. Dit is je basis. Om bij mijn voorbeeld te blijven, mijn stap voor nu is het schrijven van dit artikel.

Daarna zorg je voor steun bijvoorbeeld door aan iemand die dicht bij je staat te vragen je te helpen. Je kunt steun ook symbolisch ergens mee naar toe nemen. Neem bijvoorbeeld een mooie steen of een voorwerp bij je, die je herinnert aan iemand van wie je voelt dat hij of zij je steunt. Zelf laat ik dit artikel eerst door iemand lezen en van feedback voorzien, voordat ik het publiceer.

Dus zet alle lichten voor jezelf op groen!

5. Stap zetten

Dan is het nu tijd om de ‘stoute schoenen’ aan te trekken en je stap te gaan zetten. Je gaat hierbij vrijwel zeker je angst voelen, maar als het goed is, dan is de angst nu hanteerbaar. Je gaat hand in hand met je angst op pad.

Angst heeft de neiging ervoor te zorgen dat je een beetje naar boven gaat met je energie, zorg er dus voor dat je je beide voeten goed voelt. Duw ze een beetje in de grond of ga even op de grond stampen voordat je op pad gaat.

Herinner je motivatie en zet die stap! En zelfs als je het verkloot, no worries, begin je gewoon opnieuw. Maar stel je voor dat het je lukt! Dan heb je een nieuwe positieve ervaring! Deze positieve ervaring maakt je angst echt minder, waardoor je het proces opnieuw in kunt, en steeds weer nieuwe stappen kunt gaan zetten.

‘Je bent wel bang, maar je doet het toch!’, zei een docente van Bodymind eens tegen mij. Soms heb ik wat langer tijd nodig om mijn motivatie te zien, inzicht te krijgen, emoties te verwerken en mijn moed te mobiliseren. Soms zet ik maar kleine stappen, maar ik kom er wel! Sterker nog, met dit artikel heb ik weer een stap gezet! Ik daag je daarom graag uit om ook voorbij je angst te gaan en je hart te volgen!


Volgende
Terug naar inspiratie